Thursday, November 3, 2011

Kita takkan boleh tutup mulut orang.




Bila kita jadi jahat, ORANG BENCI.

Bila jadi baik, ORANG MELUAT.


Bila kita ikut suruhan agama, ada orang kata kita BERLAGAK ALIM.


Bila kita langgar suruhan agama, ada orang kata "ASTAGHFIRULLAH.. APA LAH NAK JADI.. NAK 
KIAMAT KOT?"

Bila kita ikut peraturan, ada orang kata kita SKEMA.


Bila kita langgar peraturan, ada orang kata kita ni macam TAKDE MASA DEPAN.



Bila kita tegur dengan baik, ada orang kata kita ni BAJET BAGUS.

Bila kita tegur dengan kasar, ada orang kata kita ni KURANG AJAR.


Bila kita pakai sopan-sopan, ada orang kata kita ni 'KAMPONG GILERR'.


Bila kita pakai 'dedah sana-sini' ada orang kata kita ni TAKDE HARGA DIRI sebab tayang free.


Bila kita bagi nasihat, ada orang kata "JANGAN SIBUK JAGA TEPI KAIN ORANG, BOLEH?!"


Bila kita sindir-menyindir, ada orang kata "TAK RETI BAGI NASIHAT LEKLOK?"


Bila kita tolong buat kerja, ada orang kata "YANG SEBOK SANGAT NAK TOLONG BUAT KEJE ORANG LAIN NI WATPE!?"


Bila kita tak tolong apa-apa, ada orang kata "APSAL PEMALAS SANGAT NI? NAK TOLONG PON SUSAH?"



Dan sebenarnya ramai orang lain tak berpuas hati dengan diri kita. Apa yang kita buat semua salah. Semuanya tak betul di mata mereka. Kalau buat salah sudah tentunya salah. Tapi kalau buat baik pun masih ada yang mengata. Seharusnya, keputusan yang kita ambil, langkah yang kita mula, perkara pertama yang perlu kita fikirkan ialah pandangan ALLAH S.W.T terhadap kita, bukan pandangan manusia yang diciptakan ALLAH S.W.T. Dan kita takkan boleh tutup mulut orang sampai dia mati.



Jom join group "Blog nOra Auliyya" dekat facebook. Boleh update/ping post terbaru korang kat situ. Tapi jangan spam link ok.


26 comments:

rebellion said...

memang macam tu lah manusia, tapi walau macam maner pun tu tanggungjawab kite.

RinsyaRyc said...

manusia nampak kesilapan orang lain...

Cik Diana said...

anda di tag.. http://niadeanna.blogspot.com/2011/11/im-tagged.html

Si qusowt said...

ala....memang dah selalu kene kritik g2.abaikan je la dyorg 2

**::CIKNUURUL::** said...

kene betol ngan ST CN arini,.memang dah lumrah cenggitu dan kite pon takkan dapat nak puaskan hati semua orang,.

kim heeruul said...

kalau kita buat baik tapi ada yg mengata,kita buat tak tahu je...^^

SpeakerSekolah said...

Manusia mcm2 krenah..lemass..emo plak..huhu

noraauliyya said...

@rebellion : ye sebab tulah perkara pertama kita harus fikirkan ialah pandangan Allah.

noraauliyya said...

@RinsyaRyc : itu memang ada dalam diri mereka.

noraauliyya said...

@Si qusowt : kan? abaikan je..

noraauliyya said...

@**::CIKNUURUL::** : Betol tu CN..macam-macam ragam manusia nih.

noraauliyya said...

@kim heeruul : buat derk je kan?

noraauliyya said...

@SpeakerSekolah : sekali sekala emo..

Chegu said...

sabar ja dong, yg penting kite jgn putus asa utk buat baik,,kan kan kan

PinKy MoMMa said...

yang berlagak alim tu slalu kan..bukannyer nak sokong..aper daaa..

yg mengata ni...anggap je dia banyak sgt masa huhu..

Tea said...

Mulut sendiri pun kadang2 lupa nak tutup mase sok ngusap.. Toksa sibuk nak tutup org punye.. Chill.. Kita minum dulu!

noraauliyya said...

@Chegu : kalau nak jadi da'ie kena kuat jiwa dan raga.huhu

noraauliyya said...

@PinKy MoMMa : kan akak.. patutnya org tu sedarla kan.

noraauliyya said...

@Tea : minum tea season ke? hehe

Hawa Ahmady said...

kita setuju...!!!

jom join contest..

http://hawaahmady92.blogspot.com/2011/11/contest-apa-benda-tu-part-1.html

Ku Azhar said...

btl2!! kita bako je!! :)

Arra Ahmad said...

manusia mmg cam2..slalu nampak kesalahan org lain.y terbaik adlh saling tegur menegur..:)

Syazfida Afzan said...

manusia ni dik memang xpernah puas hati...sentiasa nak lebih....kita perlu saling ingat-mengingati selain hormat akan hak seseorang individu tersebut...^_^

Chegu said...

hai, anda di tag, kalo ade mase, layan a saye yang mengarut ni, hahaha.

http://terusidup.blogspot.com/2011/11/59-saya-anda-dan-tawan-tawan.html

Chegu said...

hai, anda di tag, kalo ade mase, layan a saye yang mengarut ni, hahaha.

http://terusidup.blogspot.com/2011/11/59-saya-anda-dan-tawan-tawan.html

Cik Jannah said...

kita memang takkan dapat uaskan hati org.