Friday, November 18, 2011

Kelebihan hari jumaat.



Hari jumaat adalah hari yang sangat istimewa, dan ianya merupakan penghulu segala hari.. Bahkan ada banyak peristiwa penting yang telah dan akan berlaku pada hari ini. Antaranya ialah :

1. Allah mencipta nabi adam

2. Allah turunkan nabi Adam ke bumi.

3. Allah menarik nyawa nabi Adam.

4. Diperkenankan doa hamba, selagi ia tidak memohon sesuatu yang haram.

5. Pada hari Jumaat juga akan berlakunya hari kiamat. Takkan ada satu malaikat pun, walaupun amat dekat kedudukannya di sisi Allah, langit, angin, gunung, dan juga lautan. Melainkan kesemuanya memohon belas kaishan pada hari tersebut.

Dalam hadis lain:

 Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud : Hari yang dijanjikan ialah hari kiamat, hari yang disaksikan ialah hari Arafah dan hari yang menyaksikan ialah hari Jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdal daripada hari Jumaat." (Hadis riwayat Tirmidzi).



14 comments:

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

penghulu segala hari....itulah jumaat.

RinsyaRyc said...

InsyaAllah... Tapi skang memang susah nak elak benda2 lagha...

Tea said...

Takutnya hari kiamat... Walaupun masa itu kita dah mati... Kita tetap merasai kiamat itu... Allah...

khairul said...

abg folo sini

Chegu said...

Boleh rehat awal, hehehe, org lelaki g smayg jumaat, org pompuan g shoping

hafiz hafizol said...

JUmaat penghulu segala hari :)

SpeakerSekolah said...

Tpi sayang,ramai yg lupe khebatan hari jumaat..

▪imie fetty ms▪ said...

ya setuju,penghulu segala hari.

▪imie fetty ms▪ said...

ya setuju,penghulu segala hari.

khairul akmal bin azman said...

bg laki
3x kali x gi..tanpa sebab2 munasabah
dianggap kafir

kim heeruul said...

hari jumaat juga di sunat kan bunuh cicak..=)

izamin dorayaki said...

besar sungguh nikmat tuhan kat muka bumi ni kan :) takut dgn hari khiamat

Izyan Masri said...

HARI HUJAN LEBAT,SIAP KILAT2 RIBUT JE HARI JUMAAT MESTI YAN TAKUT SEBAB TERINGAT HARI KIAMAT HARI JUMAAT T_T

Niesa said...

niesa suka tgk tmpat tu..lawa kalau ambik gmb..mmg peaceful la...suka!suka!

btw niesa ada tag auliyya.. :)