Tuesday, March 22, 2011

AKU BENCI ROKOK!


KENAPA SAYA BENCI ROKOK?

ok. tak nak ckp banyak. niw sebab utama dy. hukumny haram.
1. Allah ta’ala berfirman,
.وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ
Dan menghalalkan bagi mereka segala yang baik dan mengharamkan bagi mereka segala yang buruk (Al-A’raf: 157).
Dan rokok merupakan perkara buruk yang memudaratkan dan baunya pun busuk.

2. Allah ta’ala berfirman,
.وَلا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ
Dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan. (Al-Baqarah: 195).
Rokok akan menyebabkan penyakit yang mematikan seperti barah dan lain-lain. sbb tu saya bnci rokok. baunya busuk. bukan setakat memudaratkan perokok, malah memudaratkan orang yang di sekeliling mereka yang menghidu. tak tahulah ape yg sedap sangat. sehari berbelas2 batang rokok. duit habis. lame2 nyawa guk melayang. rokok tu sendiri mengandungi bahan2 yang tak elok. abg ben pun da tunjuk kan. 

PESANAN BUAT MEREKA YANG MEROKOK DAN BAKAL MEROKOK!

 wahai saudara2 sekalian. dan mungkin juga saudari. (tak mustahilkan) dah memang ada saudari yang merokok pun. =) jauihilah rokok2 yang boleh membinasakan korang tu.. sayangi diri sendiri dan orang d sekeliling anda. katakan TAKNAK pd rokok!

PENDAPAT SAYA MENGENAI MEREKA YANG MEROKOK

law budak2 uh.. terpengaruh la an. law orang tua tu da jadi tabiat. susah la nak lepas.

w0keyh!!! siap dah. =)





5 comments:

c-tea said...

betul-betul..setuju sangat...yang paling penting..merokok membakar wang ringgit...adeh..

jom baca kisah sedih si perokok tegar..di sini...sensasi dari blog ct..

http://illustrasiaku.blogspot.com/2011/03/aku-cukup-benci-dengan-rokok.html

noraauliyya said...

ok2.. otw nek ketapi g bl0g c-tea.

Lulu caldina said...

Kalau kat kotak rokok tu mcm-mcm gambar ngeri mengenai kesan rokok keatas badan..tapi perokok masih tak sedar..Huh! Say NO to ROKOK

noraauliyya said...

mereka butakan mata n pekakkn telinga... =)

Rozita said...

Singgah dr blog ben

Tips Nak Berhenti Merokok